Pokud jsme si v posledních letech pořídili nový elektrický spotřebič, jistě jsme si všimli, že jeho životnost byla mnohem kratší, než tomu bylo zvykem dříve. Zatímco kdysi přístroje vydržely fungovat velmi dlouho – některé z nich doposud fungují i po více než dvaceti letech -, dnes se porouchají po několika málo letech. Tento trend si ostatně můžeme ověřit i u statistik prodejců. Ačkoliv ti totiž mají zákonem danou dobu záruky, mnohdy se daná věc rozbije těsně poté, co tato lhůta skončí. Je však pravdou, že je za tím hned několik faktorů.
Tím prvním je samozřejmě to, že výrobci své přístroje často konstruují tak, aby dlouho nevydržely. Spolu se současným technologickým pokrokem nás tak nutí, abychom si častěji kupovaly nové. To jim pak přináší větší zisky. V mnoha případech tedy za tím lze vidět design vývojářů, kterým to často nařídili jejich šéfové.
Nebylo by však férové házet veškerou vinu pouze na výrobce samotné. Pravdou je, že dnešní přístroje jsou mnohem složitější, než tomu bylo dřív. Zatímco kdysi člověk s trochou technických znalostí dovedl například opravit běžnou poruchu v televizi, dnes je to v podstatě nemožné a je na to potřeba speciálně vyškolený technik. To znamená, že každá porucha je větším problémem, než tomu bylo dřív, a domácí správky jsou v podstatě minulostí.
Také je dobré si uvědomit, že čím je přístroj složitější, zvláště co se drobné elektroniky týče, tím snadněji se porouchá. Právě tyto části jsou totiž nesmírně citlivé, a například otřesy způsobené projíždějícími vozidly, pokud bydlíme u frekventované silnice, jim rozhodně nedělají dobře.
Opomenout nemůžeme ani již zmíněný rychlý vývoj technologií, který znamená, že je mnohdy výhodnější koupit nový přístroj namísto opravy toho stávajícího. To sice není v žádném případě ideální situace, leckdy tak tomu však skutečně je. A my se s tím musíme smířit. Co s tím tedy můžeme dělat? Popravdě, nic moc. Snad jen tlačit na výrobce, aby vyráběli kvalitnější přístroje. Je však otázkou, zda poslechnou, když to rozhodně není v jejich zájmu.